Tillgänglighetsutlåtande för Aimo Sweden AB:s digitala tjänster
Aimo Sweden AB strävar efter att göra våra digitala tjänster tillgängliga i enlighet med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (2018:1937) och europeiska tillgänglighetsakten (EU-direktiv 2019/882).
Detta uttalande gäller Aimo App, en React Native mobilapp, version 1.28.1, publicerad i juli 2025..
Denna mobilapplikation drivs av Aimo. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda dem, och detta dokument beskriver hur Aimos webbplatser följer tillgänglighetsreglerna, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera problem så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är Aimo mobilapplikation?
Vi är medvetna om att vissa delar av vår mobilapplikation inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om icke-tillgängligt innehåll nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av den här mobilapplikationen?
Om du behöver innehåll från den här mobilapplikationen som inte är tillgängligt för dig, men som inte omfattas av tillgänglighetsreglerna som beskrivs nedan, vänligen kontakta oss:
E-post: digitalaprodukter@aimopark.se
Telefon: 0771-96 90 00
Vi försöker svara inom rimlig tid, normalt inom 10 arbetsdagar.
Rapportera brister i tillgänglighet
Vi är tacksamma för synpunkter på vår tillgänglighet. Vi strävar alltid efter att förbättra tillgängligheten för den här mobilapplikationen. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna i detta uttalande, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen meddela oss så att vi kan åtgärda det.
Kontakta oss via: digitalaprodukter@aimopark.se
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) är ansvarig för tillsyn enligt lagen. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG:
Webbplats: https://www.digg.se
E-post: tillganglighet@digg.se
Telefon: 0771-11 44 00
Du kan också lämna in ett klagomål till Digg om du anser att vår bedömning av vad som utgör en oproportionerlig börda bör ses över, om du anser att vår tillgänglighetspolicy är otillräcklig eller om du anser att din begäran om undantaget innehåll i ett tillgängligt format inte har hanterats korrekt.
Teknisk information om tillgängligheten i Aimo-mobilappen
Vi har genomfört en intern granskning med WCAG 2.1 nivå AA som referens. Vår bedömning är att denna mobilapplikation delvis uppfyller kraven i de svenska tillgänglighetsreglerna, på grund av de avvikelser som anges nedan.
Icke-tillgängligt innehåll
Innehållet som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Brott mot tillgänglighetsreglerna
Beteende på det nedre arket när VoiceOver är aktiverat (iOS)
När skärmläsare (VoiceOver) används på iOS kan det nedre arkets position inte justeras med svepgester.
Detta beror på en begränsning i en tredjepartskomponent som vi använder:
Det här problemet påverkar dynamisk interaktion och navigering för skärmläsaranvändare i vissa komponenter.
Hur vi testade den här mobilapplikationen
Vi har utfört en självbedömning (intern testning) av Aimo-appen.
Den senaste bedömningen gjordes den 24 juni 2025.
Tillgänglighetstestning omfattade manuell testning med skärmläsare, automatiserad testning och tredjepartsverktyg. Vår testprocess sammanfattas nedan:
Manuell skärmläsartestning
Android – TalkBack
TalkBack är Androids inbyggda skärmläsare som ger talad feedback. Den användes för att utvärdera navigering, fokusordning och interaktion i viktiga arbetsflöden.
Testens omfattning och steg inkluderade:
- Talad feedback: Verifierade att varje element meddelades tydligt och korrekt.
- Aviseringsmeddelanden: Kontrollerade om dynamiska varningar (t.ex. ANPR-aviseringar) läses upp.
- Navigeringsmetoder:
- Svepnavigering: Svepte åt höger/vänster för att navigera linjärt genom elementen.
- Utforska genom beröring: Drade fingret över skärmen för att upptäcka innehåll.
- Testfall:
- Parkeringsflöde
- Interaktioner i nedre arket
- Profil- och inställningsskärmar
- Fokuskontroll: Säkerställde att alla interaktiva element är tillgängliga och logiskt ordnade.
- Videoinspelningar: Inspelade representativa testsessioner för dokumentation och utbildning.
iOS – VoiceOver
VoiceOver användes för att bedöma tillgänglighetsbeteende på iOS, vilket säkerställde kompatibilitet med fullskärmsläsare.
Testomfattning och steg inkluderade:
- Aktivering av VoiceOver: Aktiveras via Inställningar, Siri och tillgänglighetsgenväg.
- Använda VoiceOver-gester:
- Svep höger/vänster – Navigera mellan element
- Dubbeltryck – Aktivera fokuserat element
- Svep med tre fingrar – Scrolla
- Svep med två fingrar nedåt – Läs uppifrån
- Fokusordning för tillgänglighet: Verifierad logisk och förväntad elementordning. Ordningen följs av DOM-ordningen.
- Etiketter och egenskaper: Säkerställde att alla element hade beskrivande etiketter och korrekta tillgänglighetsroller (t.ex. knappar, rubriker).
- Vanliga kontroller:
- Inga dubbletter avläsningar (t.ex. kapslade vyer och text)
- Anpassade kontroller (t.ex. skjutreglage, nedre ark) meddelas korrekt
- Dynamiska uppdateringar (t.ex. parkeringsvarningar, fel) läses upp
- Testfall:
- Parkeringsflöde
- Gestbegränsningar på nedre ark (känt problem)
- ANPR- och användarprofilflöden
Verktygsbaserad testning
Vi använde en blandning av automatiserade verktyg och plattformar för bredare täckning:
- Playwright: Automatiserade heltäckande tester inklusive tillgänglighetspåståenden och färgkontrast med hjälp av axe-core.
- axe DevTools (Betalt verktyg): Används i webbvyer eller React Native-felsökningssessioner för att flagga vanliga WCAG-överträdelser.
- BrowserStack (Betalt verktyg): Molntestning av enheter på olika Android/iOS-versioner för att bekräfta konsekvent tillgänglighetsstöd.
- Lighthouse: Används för att köra tillgänglighetsgranskningar på inbäddade webbvyer och React Native-felsökningssessioner (via Chrome DevTools).
Datum för tillgänglighetsutlåtandet
Detta uttalande uppdaterades senast: 1 juli 2025