om Aimo Park

Vanliga frågor

Det finns många funderingar om Aimo Park och parkering. Här finns svar på vanliga frågor. Har du övriga frågor hjälper Aimo Parks Kundservice till. Du når oss på telefon 0771-96 90 00.



MobilPark

  • MobilPark är ännu inte tillgänglig som betalmedel på alla Aimo Parks parkeringar. Vi lägger kontinuerligt till nya anläggningar så under tiden hänvisar vi till befintliga betalmedel på platsen.
  • En biljett är endast giltig på den zon den startats på. Om du behöver byta till en annan parkering som har en annan zonkod, måste en ny parkering startas på den nya zonen du parkerar på.
  • En parkering startad via app är giltig så länge det finns tid kvar på biljetten. När du startar en parkering väljer du själv en preliminär sluttid, vilket innebär att parkeringen avslutas när tiden är uppnådd. Detta kan resultera i att man uppnår dygnskostnaden, men inte erhåller parkeringstid för hela dygnet, då man själv valt en kortare sluttid. Exempel: Timtaxan är 10 kr, dygnstaxan är 60 kr. Detta innebär att 6 timmars parkering kostar lika mycket som 24 timmar. För att biljetten ska vara giltig 24 timmar, behöver du själv välja sluttiden 24 timmar fram i tiden.
  • En förköpsbiljett är endast giltig för det fordon som registrerats i samband med köpet, på den zon där den är startad. I dagsläget är det därmed tyvärr inte möjligt att flytta över en biljett till ett annat fordon.

    Vid felköpt biljett eller behov att avsluta förköpsbiljett I förtid – kontakta vår support på tel.nr. 0771-96 90 07 vardagar mellan 08.00 - 20.00, för få hjälp att avsluta parkeringsbiljetten.

  • För närvarande har MobilPark inte stöd för alla taxor som finns i våra betalautomater. Vi arbetar aktivt med att förbättra prismöjligheterna i appen och inom en snar framtid kommer alla taxor att vara tillgängliga i MobilPark. Under tiden hänvisar vi till alternativa betalsätt på parkeringen.
  • Nej, det enda som krävs är att en parkering med korrekt registreringsnummer startats i MobilPark för att parkeringsvakten ska kunna hitta din biljett. Observera att platsens samtliga villkor måste uppfyllas för att parkeringen ska vara giltig.
  • Ja, MobilPark har stöd för upp till 10 pågående parkeringar åt gången.
  • Tyvärr finns det vissa kort som inte har stöd för onlineköp och dessa är således inte tillgängliga i MobilPark. Vi jobbar kontinuerligt på att göra flera betalsätt tillgängliga i appen, så under tiden får vi hänvisa till alternativa betalsätt som finns på parkeringen. 
  • En vanlig anledning till att betalningen misslyckas är att telefonen saknar tillgång till internet. En annan vanlig anledning är att kortet som registrerats i appen inte är öppet för onlineköp. Om problemet kvarstår går det bra att ringa support på telefon 0771-96 90 07 vardagar mellan 08.00 - 20.00 eller mejla till digitalaprodukter@aimopark.se.

  • I menyn under ”Mitt konto” finns möjligheten att stänga av eller slå på e-postkvitton. Du hittar alla dina kvitton under ”Parkeringshistorik”. Vill du skicka ett specifikt kvitto till din e-post, går du in under ”Parkeringshistorik”, klickar på kvittot och sedan klickar på delningssymbolen uppe i vänstra hörnet.
  • Mejla till digitalaprodukter@aimopark.se så kan vi hjälpa dig att ändra. Obs! Förfrågan om att ändra e-postadress måste komma från det registrerade e-postkontot.

  • Vakten kontrollerar varje parkerat fordons registreringsnummer i en handdator de är utrustade med. Om fordonet har en pågående parkering i MobilPark vid tidpunkten för kontroll så ser vakten det.
  • En anledning till att man får en kontrollavgift trots att man betalat via appen är att fel registreringsnummer har angivits. En annan anledning kan vara att fel zonkod angivits när parkeringen startades. Kontrollera gärna så registreringsnumret för din parkering stämmer överens med ditt parkerade fordon. Om du anser att du felaktigt erhållit kontrollavgiften går det bra att överklaga den via formuläret för överklagan.
  • För hjälp att hitta parkeringszonen, klicka på den blåa texten under zonnamnet när du valt zonen du vill parkera på. Parkeringens koordinater öppnas upp i din kartapp och du kan med hjälp av den få vägbeskrivning.
  • När du registrerar ditt betalkort görs en säkerhetskontroll av NETS och i samband med detta reserveras 1 kr. Denna reservation släpps normalt inom 3-5 bankdagar.
  • Ring support på telefon 0771-96 90 07, vardagar mellan klockan 08.00 - 20.00 så kan vi hjälpa dig att avsluta din parkering manuellt. Om du inte har möjlighet att ringa eller avsluta den själv så avslutas parkeringen på den sluttid du valde vid start.
  • I dagsläget har vi dessvärre ingen lösning för företagskonto. Det går endast att skapa konton som privatperson med ett registrerat betalkort som betalsätt. Vi jobbar aktivt med att utveckla MobilPark och vi hoppas på att kunna erbjuda en lösning för företag i framtiden.

Aimo Park Access

  • Det finns olika alternativ för betalning av din parkeringsavgift och dessa skiljer sig något från anläggning till anläggning. För mer specifik information se kommunikation på plats i anläggningen alternativt kontakta vår Kundservice. 
    I många fall finns möjligheten att betala direkt i betalautomaten innan utfart, precis som tidigare. För automatisk debitering i efterskott se nästa fråga nedan. Om du inte väljer något av alternativen ovan så skickas en faktura hem till fordonsägaren. Fakturaavgift tillkommer.
    Om du har parkerat i p-hus Mörby Centrum kan du betala i efterskott via den här sidan, inom 48 timmar.
     
  • I alla anläggningar där vi har Aimo Park Access finns det information på plats som informerar om att betalning via Aimo Park Access är aktivt på anläggningen. Här på hemsidan under Aimo Park Access hittar du även en lista över alla anläggningar där tjänsten är tillgänglig.

  • Du kan registrera dig för automatisk debitering genom att skapa ett konto. Att använda Aimo Park Access är helt kostnadsfritt. Ditt betalkort debiteras automatiskt när du lämnar parkeringen och du behöver inte uppsöka en betalautomat. Kvitto skickas direkt via mejl - bekvämt och miljövänligt. Det går bra att registrera flera fordon på en och samma person.
  • Om du betalar via hemsidan visas en lista över alla parkeringar som är gjorda på det registreringsnummer som du skriver in. Vanligtvis är den exakta parkeringstiden registrerad i den här listan, men om in- eller utfarts tid saknas är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig att kontrollera exakta tider.

  • Om du har anslutit ditt fordon för automatisk debitering kan du logga in på din sida för att se alla dina transaktioner. Om du gör en betalning direkt via hemsidan kan du ladda ner ett kvitto efter att betalningen är genomförd. Om du skulle behöva en kvittokopia går det bra att fylla i det här formuläret.

Betalsätt

  • När du väljer att betala med pappersavi debiteras du som är privatkund 50 kronor i fakturaavgift. Företagskunder berörs inte av fakturaavgiften. Du kan undvika fakturaavgiften genom att välja något av följande alternativ:

    E-faktura

    Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt, direkt till din Internetbank. E-fakturan är en elektronisk kopia av pappersavin. E-fakturan kontrollerar och godkänner du direkt i Internetbanken. Du anmäler att du vill ha e-faktura på din Internetbank. Aimo Park är listat som ett av de företag som tillhandahåller e-faktura. Observera att det måste vara den som står som Fakturamottagare som även betalar e-fakturan. Byter du bank ansvarar du själv för att anmäla dig för e-faktura på nytt hos din nya bank.

    Autogiro

    Autogiro är enkelt och tryggt sätt att betala hyresavier. Efter att du har startat betalningen via autogiro betalas hyresavierna automatiskt. Anmäl dig till tjänsten:

    • Lämna ett elektroniskt medgivande via din Internetbank. Ingen underskrift behövs då du identifierar dig genom att använda bankens inloggningssystem.
  • Ja, du kan betala med e-faktura när du inte vill ha en pappersavi hemskickad med posten. Anmäl att du vill ha e-faktura i formuläret hos din Internetbank. Aimo Park är listat som ett av de företag som tillhandahåller e-faktura. 
  • I de flesta av våra parkeringsanläggningar kan du betala med betalkort, men det finns fortfarande ett fåtal anläggningar där detta inte är möjligt. Vi tar emot de flesta betalkort som används i Sverige. På våra betalautomater och på parkeringarnas respektive sida finns symboler för de betalkort som accepteras på de respektive parkeringsanläggningarna. 
  • Förskottsbetalning betyder att du betalar för den tid som du uppskattar att du ska parkera redan vid ankomst. Läs mer om förskottsbetalning i parkeringsguiden.
  • Efterskottsbetalning innebär att du bara betalar för den tiden du parkerar. Du checkar in när du kommer till parkeringsanläggningen, checkar ut och betalar när du lämnar den. Läs mer om efterskottsbetalning i parkeringsguiden.

Kontrollavgifter

  • Om du inte betalar kontrollavgiften skickas en påminnelse som måste betalas inom 10 dagar från utskriftsdatum. Om inte heller påminnelsen betalas överlämnas ärendet till Handels- och juristinkasso, som skickar ett inkassokrav. I samband med det påförs en avgift om 180 kronor. Om inte heller inkassokravet leder till betalning överlämnas ärendet till Kronofogden för ansökan om betalningsföreläggande. I samband med detta tillkommer en avgift om 640 kr. 
  • För att överklaga en kontrollavgift, kontakta oss så snart som möjligt. Överklagan ska alltid ske skriftligt och enklast gör du detta via vårt formulär Överklagan - Kontrollavgift. Uppgifter som alltid måste finnas med i din överklagan är:

    • OCR-nummer
    • fordonets registreringsnummer
    • namnet på den som överklagar
    • skriftlig motivering på överklagan.

    Bifoga också kopior på handlingar som du vill åberopa.

Online Sales

Abonnemang

my account

  • My account fungerar som mina sidor, där du kan se dina abonnemang, hyresavier, korttidsbokningar och kvitton. Är du en abonnemangskund måste du kontakta vår kundservice för att få ett tillfälligt lösenord för att kunna aktivera ditt konto. Här hittar du våra instruktionsfilmer.
  • Gå in på "Mina fordon" och lägg till de bilar du växlar mellan. Gå sedan till "Mina parkeringar" och "Mitt parkeringsabonnemang" Tryck på "Byt reg.nummer/Mer information" och välj det registreringsnummer som ska parkera. Läs mer här.

Parkeringsguiden

Parkeringsguidenarrow
arrow